söndag 7 oktober 2018

SPENATSOPPA


 Hej

En varm kopp kaffe efter en kall promenad, tända ljus och en god soppa till middag. Hösten är rätt mysig ändå, håller ni inte med? Härom dagen gjorde jag en spenatsoppa till middag. Så himla enkelt och gott. Jag tänkte att jag skulle försöka vara lite nyttig den här hösten och försöka vara lite snäll mot min kropp efter två täta graviditeter. Jag ammar fortfarande Arvid, inte lika mycket dock, men jag känner att jag behöver fylla på min kropp med vitaminer och sånt som kroppen behöver. Ni som har ammat vet nog vad jag menar.


Jag fick några frågor på instagram om jag inte kunde dela med mig utav receptet så här kommer det.

Spenatsoppa 2 portioner:

 225 gram fryst spenat
½ gul lök
½ vitlöksklyfta
3 dl matgrädde
½ dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 krm muskotnöt
1 krm svartpeppar

Börja med att skala och finhacka lök och vitlök (jag pressar vitlöken istället). Fräs mjuk smör i en stor kastrull. Tillsätt spenat, grädde, vatten, buljongtärning och muskot. Låt koka i ca 3 minuter och smakade sedan av med svartpeppar. 
Busenkelt eller hur? Jag kokar ett ägg, delar på hälften och lägger ner i soppan. Har man tid att baka lite bröd till så är det supergott också. I helgen gjorde jag en jättegod efterrätt med äpplen som jag tänkte dela med mig utav någon dag också.

Hoppas att ni får en fin kväll!

Inga kommentarer: