tisdag 9 oktober 2018

EFTERRÄTT MED ÄPPLEN


God morgon

Varje höst och vinter så gör jag den här efterrätten och den går verkligen hem hos alla. Då menar jag alla. Jag kommer inte ihåg vart jag hittade receptet förut men efterrätten är så himla god och den passar utmärkt att göra nu när man har fullt med äpplen hemma. Om jag ska ha gäster på kvällen så brukar jag göra den på morgonen bara, det går jättebra att ha den i kylskåpet under dagen.

4 portioner:

3 stora äpplen (brukar räcka att fylla ett lager i en ugnsform)
3 dl ekologisk vispgrädde
1 dl florsocker
6 msk farinsocker
1 tsk kanel
ca 8 st digestivekex
Kolasås

Börja med att starta ugnen på 200 grader. Skala och tärna alla äpplen. Lägg äppelbitarna i en skål och blanda dem med farinsocker och kanel. Häll över allt i en ugnsform och lägg över aluminiumfolie. Ta ut formen efter ca 20-30 min, jag brukar prova med en potatissticka så att äpplena är mjuka. Låt svalna. Vispa grädden hårt tillsammans med florsocker. Lägg kexen i en påse och smula sönder dem. Ta fram 4 st glas och klicka i lite grädde i botten av varje glas. Sedan lägger du i lite äppelkompott, ringlar över en skvätt kolasås och strör över kex. Sen börjar man om från början igen. Grädde, äpplen, kolasås och kex.

Så himla smarrigt! Hoppas att ni gillar det.

Inga kommentarer: