måndag 12 augusti 2019

I MIN TRÄDGÅRD


Hej

Efter en lång och härlig semester så är jag äntligen tillbaka här inne. Så roligt att ni fortfarande tittar in fast jag inte har vart aktiv. Nu står trädgården äntligen i full blom och det är så härligt att få skörda allt det där som man sådde tidigt i våras. Varje morgon så plockar jag en stor bukett och tar in. Helt underbart. I helgen hade vi kalas så jag passade på att fylla en hel korg med blommor för att sätta i olika vaser på bordet. 


Här är några utav mina favoriter från trädgården som blommar just nu:

- Pompon dahlia "Snowflake"
- Dahlia "Café au Lait"
- Rosenskära "Cosmos"
- Rosenskära "Double Click Snow Puff"
- Sommaraster "Princess White"
- Ros "White Cover"
- Slöjsilja
- Sommardahlia

Jag har ju haft problem med tvestjärtar på mina dahlior sen dag ett och jag har fått så många frågor hur jag blev av med dem. I början så provade jag alla enkla små knep så som att strö ut vitlök och vitpeppar. Det hjälpte inte. Jag köpte någon ekologisk och miljövänlig spray. Den funkade på bladlöss men inte på tvestjärtar. Man kan även ta en bit wellpapp, spray med lite vatten och rulla ihop och lägga in i själva dahliaplantan. Men har man två småttingar hemma som är nyfikna på precis allt så är det ingen bra lösning tyvärr. När jag hittade totalt 15 st tvestjärtar i en blomma så tröttnade jag. Jag hade sån där raid insektsspray/getingspray hemma, ni vet sån där som finns att köpa i alla butiker nästan, och sprayade på kvällen. Vips så var alla tvestjärtar borta. Kanske inte det bästa men nu får jag ha mina blommor ifred åtminstone.

Hoppas att ni har haft en bra sommar. Vi hörs snart igen!

Kram

Inga kommentarer: